Justyna Pennards

Justyna Pennards-Sycz is in Polen geboren, groeide op in Duitsland, studeerde in Frankrijk en kwam naar Nederland voor de liefde. In 2010 studeerde ze af aan de Hogeschool voor de Kunsten met als specialisatie autonome kunst – schilderen. Haar schilderijen overtuigen door krachtige penseelstreken, energiek kleurgebruik en verrassende onderwerpen.

Justyna werkt vanuit foto’s van werelden die van zichzelf al iets afwijkends en vervreemdend hebben. Zoals beelden van Japan na de vloedgolf, of bossen die door het tegenlicht van de zon door de bomen een magische uitstraling krijgen. Lange tijd waren onderwaterlandschappen een grote inspiratiebron voor haar. Die brongegevens werken door als abstracte elementen, als ondergrond of als motief in het werk en zijn soms nog herkenbaar, maar hebben een ondergeschikte rol in het uiteindelijke kunstwerk. Ze schept een eigen, abstracte wereld, omdat ze de realiteit vaak als absurd en verontrustend ervaart.

De werken van Justyna zijn zowel in Nederland als ook in galeries in Groot-Brittannië, Oostenrijk, Polen en in de Verenigde Staten te zien.

Haar bijdrage aan Kunst en Varen
I wish you could swim

In haar werk is Justyna vaak met de vraag bezig hoe de plek waar je woont of waar je bent je identiteit beïnvloed. Ieder land en ieder landschap heeft een bepaalde invloed op de mensen die daar thuis zijn. Ook Heilige Huisjes zijn vaak regionaal beperkt. Door haar fascinatie voor het water kwam ze snel op de gevaren van dit element en hun psychologische invloed.

Het valt op dat de vraag naar het hoe en wat van overstromingen en watersnoodrampen bij Nederlanders maar weinig angsten oproept. Terwijl de binnenstad van Amersfoort met een waarschijnlijkheid van 10% morgen al zomaar 1,5 meter onder water kan komen te staan (bron:  HYPERLINK “http://www.onswater.nl” \t “_blank” www.onswater.nl). Dat zet aan tot nadenken. De Nederlanders staan bekend om hun watermanagement en hebben een rotsvast vertrouwen in hun eigen vermogen het water te beteugelen. Wie dit vermogen in twijfel trekt, kan een verbaasde blik krijgen. Dat het mis kan gaan en ook wel eens gaat (Limburg) wordt genegeerd. De trots van Nederland, onze kunde, is verworden tot een vaststaand gegeven. Het is zo, er mag niet aan getwijfeld worden. Watermanagement is verworden tot een van onze Heilige Huisjes.

Het kunstwerk voor Kunst & varen laat op een speelse manier zien hoe hoog het water zou kunnen komen, en hoe het centrum van Amersfoort er dan uit zou kunnen zien. Het speelt met het idee van verandering en stabiliteit, het gevoel van thuis en de schoonheid van de natuur(ramp).

www.justynasycz.com